פתח תקווה
052-6891893

הברך כחיוני לתנועות הבסיסיות של הגוף

במשך שנים הברך זכתה למעט מידי תשומת לב בחברה המערבית. בתרבויות המסורתיות, כמו במזרח אסיה כיום, נהגו האנשים לבלות חלק ניכר מזמנם קרוב לרצפה. לכן לברך היה תפקיד משמעותי, ובגלל השימוש היומיומי שמרה על גמישות גם בגיל מתקדם.

התרבות המערבית לעומת זאת, עם יכולות המדע והטכנולוגיה שהתקדמו בצעדי ענק, התרחקה מהרצפה. שימו לב שמהרגע שתינוקות מערביים מסוגלים לשבת אנחנו כבר מרימים אותם לכיסא.

התוצאה היא שהברך הפכה לנוקשה יותר ויותר במהלך חיינו. דוגמה לחוסר ההמשמעות שאנחנו מייחסים לברכיים אפשר למצוא במושג "להיות על הברכיים" בעל המשמעות השלילית של כניעה והשפלה.

לעומת זאת, בתרבויות סין, יפן והודו, אנשים עדיין יושבים על ברכיהם  בזמן האכילה, התפילה ועוד. גם במנח הכריעה בעת תפילה יש משום כניעה שמתקשרת להתמסרות של המאמין כלפי האל. התמסרות שיוצרת שחרור והרחבת הנפש, המתגלמים לבסוף חזרה בגמישות הגוף.

היום יותר ויותר אנחנו מתוודעים מחדש לברך ולחשיבות שלה עבור גופנו, תמיכתו וגמישותו. אפשר לראות איך כאבי ברכיים נגרמים פעמים רבות מאורח החיים: מצד אחד רוב הזמן טווח התנועה של הברך מנוון מאוד, מצד שני נוצר עליהם עומס חד כשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית.

הודות לפתיחותו של המערב לתרבויות המזרח, נחשפנו לאומנויות התנועה והלחימה כגון: יוגה  טאי צ'י, וג'ודו. אומנויות אלו יוצרות ארגון גופני שמשיב לברך את גמישותה: עמידת בסיס ברגליים כפופות, הקפדה על תנועת כיפוף נכונה וניצול מקסימאלי של הארכת הברך בתנוחות הישיבה המגוונות על הרצפה.

איך בנויה ומתפקדת הברך

הברך היא מפרק המחבר בין השוק והירך יחד עם מערכת שרירים מורכבת, ונחשב לגדול ביותר בגוף. הברך חיונית בתנועות הבסיסיות של הליכה, ריצה, טיפוס, קפיצה ועוד.

הברך לא בנויה לסיבובים ועיקר תנועתה היא קיפול ויישור. השרירים המפעילים את הברך הם שרירי הירך שמחוברים לרצועות צולבות שמאפשרות את קיפול הברך ויישורה.
לכן, העבודה שנעשית עם הברך היא בעיקר בהארכת ויישור הרצועות.

בשיעורים העוסקים בברך אני מקפידה על עבודה שמחזקת את הרצועות של הברך.
קיפול מיטבי של הברך יאפשר לרצועות להתארך, ולשמור על גמישותן ובריאותן.

למיקום הברך בעת התנועה נודעת חשיבות רבה עבור חלוקת עומס אופטימאלית בארגון הגופני. בתנועה נכונה הברך נעה בקו מקביל דמיוני אל מעל כף הרגל. לפעמים צריך ממש לשים לב באופן מלא כדי לוודא שהברך לא ננעלת בזמן התנועה.

ההתייחסות הספציפית בשיעורים שלי לאזור הברך מסייעת, בין השאר, לפתח רגישות מודעת למעבר בין נוקשות ושחרור.

בסרטון תלמדו תרגילים ספציפיים להפעלת הברך בתנועה אופטימאלית.

Leave a reply