פתח תקווה
052-6891893

לשכב על הגב כשהולכים לישון

ועוד 3 נקודות למחשבה

sleep1בעולם היוגה, נושא השכיבה , הרפיה , הוא מאוד מפותח ומושכל, הידע הנמצא בעולם זה לא יסולא בפז משם למדנו כי אפשר לבחור עוצמות שונות של הרפיה כלומר כמה עמוקה ואינטנסיבית אנו רוצים להרפות וייעודים כמו למשל איפה נרצה לדייק את המקום שנרפה הגוף? הנפש תמרון מנוחה או רגיעה עמוקים ככל שנרצה. ישנה אף הרפיה המיוחסת להרגעת הרוח הנקראת "הרפיה מלכותית" הייתם מאמינים? משמעות וערך מלכותיים לא פחות.

sleep2את ערכי השקט והחופש המושג בשכיבה אימץ גם דר' משה פלדנקרייז מורה לשכלול יכולת התנועה של הפרט, (ואני הוכשרתי בשיטתו להנחיית קבוצות ופרטים). הוא ייחס לתנוחה זו חשיבות רבה גם מהכיוון של מנוחה וגם מהכיוון של שיכלול יכולת תנועה נראה כי דר' פלדנקרייז קיבל השראה מכל העולמות שהזכרתי (ולאלו שלא ולצורך העניין גם לא אדון בהם), ויישם בשיטה מופלאה של למידה והתפתחות במסגרת מבוקרת ונוחה זו,לדוגמה , הקשבה לעצמו:- בשכיבה כמובן, בתהליך חוויתי של שאלת שאלות ותשובות כמו: האופן בו אני מרגישה את מגע הגוף שלי על המזרון לאורך צד ימין לעומת אורך צד שמאל שאלה כזו ,כבר מגרה חיפוש, המערכת נערכת לקראת מציאת תשובה, וכשעושים תהליכים כאלו לעיתים קרובות מפתחים דקויות הקשבה ידיעת עצמי. עוד דוגמא להבנת עצמי והפעם מהשיפור התנועתי שלה, וויסות עוצמות תנועה :- פה בהנחיה לתנועה מסוימת כמו רגליים עומדות על המזרון, לטלטל ברכיים מצד אל צד, התחושה של טלטול גדול או קטן פראי או עדין,יכול לקחת אותנו למקומות טיפוליים המגיעים לעמוד השדרה במקומות ספציפיים כולל טיפול הצוואר כואב בהם נרצה לטפל.

התנוחה הכי שכיחה, "החלק של השיעור ששווה את הכול" כדברי תלמידיי, גם אני אוהבת תנוחה זו ועוסקת בה שנים בעצם כל חיי.

השכיבה – פריסת הגוף לכל אורכו כמו הישענות המשחררת אותנו מהצורך להתמודד עם כוח המשיכה איתו מתמודדים בעמידה וההשענות במקרה זה היא על 2 כפות רגליים.

אז מה? מי לא נמצא בתנוחה זו לפחות כמה שעות ביום? מה החוכמה? הישארו איתי ואפתח בפניכם מחשבה על שכיבה על הגב, אז ככה, כבר כששוכבים נפתחת תגובת שרשרת של רצון להרפיה ועזיבה, אנחנו יכולים לעצום עיניים למשל, להיכנס למצב רוח של מנוחה,הרפיה שעל פי רוב משתמשים בזה כדי להירדם, לישון, לרוב אנו משתמשים בשכיבה על הגב כדי לאפשר שינה. לא בכדי שנהיה עייפים או מותשים ממרוץ החיים נרצה " לשים ראש" .

קצת היסטוריה

כדי שנבין את האפשרויות הטמונות בשכיבה אני רוצה להזכיר לכם את התקופה הראשונה לחייכם התקופה בה נולדתם זוכרים. לא היו הרבה אפשרויות אז בילינו על הגב מה עוד אפשר היה לעשות, מזמן לזמן, הרקיעות המקריות הפסיקו ותנועות נשלטות התחילו לקרןת. למדנו להפעיל את איברינו כך שיכולנו להתהפך מהגב לצד, לבטן, חזרנו על הגב הרמנו ראש התיישבנו זחלנו, נעמדנו, יוצא שאת כל הארגון לקראת עמידה כולל חיזוק שרירים בנינו בעודנו שוכבים!!

babysleepמסתבר, ששכיבה ושחרור מהצורך להחזיק עמידה והתמודדות עם כוח המשיכה עוזר לנו להינפש גם הנפש נחה,פרויד אבי הפסיכואנליזה נתן את הדעת על מצב בסיסי זה השכיב את מטופליו פרקדן כנקודת מוצא לטיפול. המטופל שכב על גבו רפוי נינוח ובטוח מספיק לשוחח על בעיותיו.

בכאבי גב מגב תפוס,נוקשה ,חסר תנועה ואתם מוזמנים להשלים את החסר, ישנה הנטייה לרצות להאריך את הגב עמוד שדרה הוא גב רגוע הארכת השרירים מסביב לעמוד השדרה יכולה להיעשות בעדינות ללא כפיה או אלימות כמו התמונות למטה לפי התנוחות שנבחר לנוח השימוש בכרית עוזר ומשחרר,כמובן שישנם עוד רעיונות על הארכת הגב בכל מיני שילובים חפשו את השכיבה שלכם זו שהכי נוח.

sleep3sleep4

שני התהליכים שהזכרתי הן במובן הפאסיבי בהקשבה ולאחריו בא תהליך תנועתי שוב חוזרים למנוחה ומקשיבים קרה שינוי במנח ובמגע הגוף על המזרון בא תהליך של מנוחה אותו אפשר לשפר ולהעמיק ידע. יחסי הגומלין בין תנועה ומנוחה בתרגול מונחה ומסודר הינו יחס זהב לחיים ובהשאלה לדברי החכם באדם עת לנוח ועת לנוע.

כך על קצה המזלג עולם שלם על תנוחה זו הבאתי

   נו ועכשיו

איך יהיה הכי טוב לנצל שכיבה במקרה של כאבי גב?

Leave a reply